Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
פנייה לייעוץ אישי



    חשיבותו של צו ירושה

    אומנם לא נעים להודות בכך אך המוות, אירוני ככל שישמע, הוא למעשה חלק מהחיים וכך גם חלוקת העיזבון לאחר מותנו. אם כן – מהו צו ירושה? ומה בינו לבין צו קיום צוואה? ולמה זה בכלל חשוב שהרי אחרי המבול.

    חשיבותו של צו ירושה

    תוכן עניינים

    מהו צו ירושה?

    צו ירושה נמנה עם אחד המונחים שכל אחד מאתנו משתמש בו כבדרך אגב בשיחות סלון שונות, ואולם אם נחשוב לעומק רובינו נגלה כי איננו ממש מבינים מה הוא טומן בחובו.

    צו הירושה הינו הצהרה מן הרשויות המוסמכות בחוק (בהמ"ש לענייני משפחה והרשם לענייני ירושה) בדבר זכותם הכללית של היורשים.

    הצהרה זו לא מקנה את הזכות בפועל אלא מציינת באופן כללי: מיהם היורשים, מה הם ירשו ומה חלקו של כל אחד מהיורשים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מטרתו הינה חלוקת העיזבון במקרים בהם לא נרשמה צוואה והחלוקה תעשה בהתאם לחוק הירושה. החוק מחלק את העיזבון ע"פ דרגות הקרבה למנוח.

      אם הנכם נמנים על דרגות הקרבה אשר זכאיות לרשת מנוח ללא צוואה לפי חוק הירושה, עליכם להגיש בקשה לצו ירושה.

      הבקשה צריכה לכלול : בקשה לרשם לענייני ירושה (מגישים את הקשה לרשם לענייני הירושה הקרוב למקום מגורי הנפטר), אישור בדואר רשום שהעתקים הועברו לשאר היורשים (כאשר המטרה היא שאם אחד מהיורשים מכיר צוואה כתובה שהשאיר המנוח יוכל להביאה ובכך להתנגד לצו ירושה ע"פ החוק),

      טפסים ששולמו האגרות בדבר פרסום בעיתון יומי+ אגרה על הטיפול בבקשה.

      חשיבותו של צו הירושה

      ללא הצהרה בדבר זכותכם לרשת אדם זה או אחר, על ידי הצהרה בצו ירושה, לא ניתן לקבל את הזכויות המגיעות לכם מכוח היותכם יורשים טבעיים של הנפטר.

      אומנם הבירוקרטיה וההמתנה יכולות להיות לעיתים מתישות אך מטרתם היא טובה.

      בהינתן צו ירושה לא תקום עוד טענה לאחד מן היורשים כי מגיע לו חלק גדול יותר מן העיזבון על סמך צוואה או מטעמים אחרים.

      צו הירושה מקנה לא רק כסף אלא גם ביטחון כי פעלתם על פי דין ומרגע שהגשתם את הטפסים זהו תפקיד המדינה לדאוג שתקבלו את כל אשר מגיע לכם.

      צו ירושה או צו קיום צוואה

      מונח מבלבל אך בפירוש לא זהה לצו ירושה הינו צו קיום צוואה. צו ירושה כאמור לעיל מיועד להביא להצהרה כלפי העולם כולו כי אתם זכאים לחלק זה או אחר בעיזבון המנוח מכוח חוק הירושה.

      ואולם לעיתים קרובות (עם השנים המודעות לחשיבות עניין זה עולה) ההולכים לעולמם מעוניינים להבטיח כי בין בני המשפחה לא יפרוץ סכסוך לאחר לכתם.

      על כן הם מכינים מבעוד מועד צוואה וכאשר יש צוואה, כפי שבוודאי ניחשתם, יש גם צורך בצו קיום צוואה.

      צו קיום צוואה כמו גם צו הירושה מיועד לתת ביטחון ליורשים. גם הוא בעל תוקף של פסק דין ובכך מבטיח את ביטחונם של היורשים.

      בקשה לצו קיום צוואה תכלול: טופס בקשה לצו קיום צוואה, תעודת פטירה (מקורית או העתק של נאמן למקור חתום בידי המבקש ומאומת ע"י עו"ד או נוטריון), צוואה מקורית, אישור על תשלום אגרה, אם מייצג אתכם עורך דין עליו להגיע אם אישור על יפוי כוח.

      חשוב לזכור כי הפרוצדורות הנ"ל ,הן של קבלת צו ירושה, והן של קבלת צו קיום צוואה ניתנות לבקשה לבד ואולם אין להסתמך על האמור לעיל ורצוי להיעזר בעורך דין שכן לעיתים טעות זו או אחרת עלולות להוות בעיה חמורה ובמיוחד כאשר מדובר בסכומים גדולים.

      ברור לי כי אם מאמר זה עדכני עבורכם הרי שהנכם עוברים תקופה לא קלה. אולם אם אין אתם נמצאים בלחץ כספי זה או אחר, ואין בין היורשים השונים סכסוך זה או אחר הרי שרצוי להתחיל עם התהליך לאחר שמרגישים שעברתם את שלבי האבל הראשונים.

      לסיכום, מניסיון אישי עליי לציין כי התהליך לעיתים יוצר סכסוכים הגם שאינם קיימים בתחילה,

      הוא מטבעו לא נעים שכן הוא עוסק ביקירינו שזה עתה איבדנו והוא (כמו כל תהליך פרוצדוראלי) עורך זמן ועל כן- יש להיכנס אליו בידיעה שהוא עלול להיות לא נעים ויש צורך בכוחות נפשיים בהתמודדות תוך וחוץ משפחתית. שלא נדע עוד צער.

      *המידע המשפטי המופיע באתר מידע משפטי lawyersinfo לא מחליף ייעוץ אישי אצל עורך דין, אין לראות בו כדי המלצה משפטית או חוות דעת. העושה שימוש באמור באתר, עושה זאת על דעת עצמו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף