Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
פנייה לייעוץ אישי



    סעיפים נבחרים בהסכם שותפות

    בימינו, הפכה יזמות עסקית לכלי יעיל ושכיח למדי בידיהם של רבים על מנת לקיים עסק ומקור הון נזיל. יזמות עסקית הפכה נחלתם של אנשי עסקים, אילי הון ומי שלא היה להם ניסיון בפעילות כגון דא. היזמות יכולה להתייחס להקמת ענף פעילות חדש בעסק קיים, או הקמת עסק חדש מאפס.

    סעיפים נבחרים בהסכם שותפות

    פעמים רבות בוחרים היזמים לחבור יחדיו בצורת שותפות עסקית, שביסודה הסכמות. הקמת עסק בחבירת מספר גורמים יחדיו למטרת הפקת רווחים, הוא המפעל שביסוד שותפות עסקית.

    תוכן עניינים

    את הסכם השותפות מאידך ניתן לְמצב כאחד ההסכמים החשובים בתולדותיה של שותפות עסקית.

    הוא מהווה את יסודות ההסכמה בין השותפים, יכול לכלול את המודל העסקי שלו העסק יציית, מה חלקו של כל שותף בבעלות, הסכמות במקרה של פירוק שותפות וכיו"ב.

    גם במקום שבו אתם סבורים כי מצאתם את השותפים האולטימטיביים ואתם נהנים יחדיו מאמון מלא, מה טוב, אך לא יהיה זה מיותר לעמול על הסכם שותפות, גם אם אתם חוששים מהכנסת מימד הסכמי-משפטי ביניכם.

    הלוא מימד זה קיים ממילא מרגע שהחלטתם לפצוח בשותפות עסקית יחדיו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אז מה כדאי לכלול בהסכם שותפות?

      הסכם שותפות יכול להיות גזור בהתאם ל"שותפות" בה מדובר. אך נראה, כי ישנם עניינים שמוטב כי הסכמי שותפות לא ידירו מקרבם. מוטב כי הסכם שותפות לכל סוג של "שותפות" יגדיר בחובו את מטרת העסק.

      מהי התכלית ומהו היעד שהשותפים מציבים לעצמם.

      במידה ותיתקלו חלילה בבעיה, תרצו וודאי להביאה לידי פתרון יעיל שיחסוך מכם כאב ראש ואף אולי התדיינויות בבית משפט ומשאבים כלכליים. על כן ניתן לכלול בהסכם גם מנגנון לפתרון בעיות וסכסוכים.

      מנגנון כגון זה יכול להתייחס גם למשל למוסד של בוררות מוסכמת בין הצדדים, מיהות הבורר וכיו"ב, או לחילופין פניה לערכאות שיפוטיות.

      סעיפים נבחרים בהסכם שותפות

      סעיף אחר נגדיר כהגדרת עבודה או חלוקת העבודה בין השותפים לעסק. וכמו כן את אופן חלוקת הרווחים ביניהם.

      למעשה הסכם שותפות יכול לגדור את הזכויות והחובות של השותפים העסקיים האחד כלפי רעהו.

      כמו כן, הסכם זה יכול לקבוע את טיב היחסים בין השותפים והעסק, על מנת להלך על קרקע בטוחה יותר לכשהשותפות תפעל.

      בהסכם שותפות נהוג לציין, איך לא, גם את המימון הדרוש לשותפות עסקית, בין אם זהו מימון הנעשה באמצעות הון חיצוני (זר) או מימון שמקורו בהון עצמי.

      זה הראשון מתייחס לרוב להון המוזרם לשותפות תמורת אחוזים מרווחים, מאופציות או מריבית, למשל הלוואות בנק או אג"ח.

      זה האחרון מתייחס להון המוזרם ליזמות על ידי מי שמקבלים תמורתו "בעלות" בעסק, שותפים או בעלי מניות, בהתאם לסוג ההתאגדות.

      ברי כי חוזה, מפורט ככל שיהא, עלול שלא להכיל בהכרח את מכלול הבעיות והסוגיות בהן העסק יפגוש. אך חשוב לכל הפחות כי עניינים, המהותיים לסוג זה של עסק, ימצאו מקומם בהסכם שותפות.

      כך גם בעיות אחרות תוכלנה לשאוב ממנגנונים ומפתרונות בהסכם.

      יש הסבורים כי סעיף בסגנון פירוק שותפות צופה את כישלון השותפות. פירוק שותפות הינו מושא לעיגון בהסכם שותפות, מבלי לפגום בשותפות עסקית טרם הקמתה ובציפיות השותפים העסקיים.

      הסעיף הנ"ל העוסק בפירוק שותפות מוטב כי ייתן מענה לסוגיות שונות העלולות להתעורר במצב של פירוק שותפות, כדוגמה יצוינו: מקרים המוסכמים על דעת השותפים שיביאו לפירוק, האופן בו ייעשה פירוק זה, באילו מקרים אם בכלל ניתן להוציא אחד מן השותפים מגדרי העסק.

      ככל שיינתן מענה מעין זה בהסכם שותפות שעליו עמלתם, תחסכו לעצמכם משאבים, הוצאות, זמן שיפוטי וזמנכם שלכם, בכל סכסוך שלא יהיה בהמשך קיומה העסקי של שותפות עסקית.

      חשיבות הסכם שותפות לעסקכם

      הניסוח של הסכם השותפות – עליו להיות נהיר ולא אמביוולנטי. תוכלו להיעזר בשירותיו של עורך דין, במידת הצורך, על מנת לעמוד על סוגיות מעין אלו שצוינו לעיל.

      ככל שהניסוח יהיה נהיר יותר, תחסכו מעצמכם את הפרשנות ואת התוכן שהשותפים ו/או בעלי עניין ירצו ליצוק לתוך ההסכם.

      הסכם שותפות מהווה היסוד לשותפות עסקית מוצלחת, בכל צורת התאגדות. יש הגורסים, כי הסכם שותפות יוצר את השותפות, אחרים טוענים כי השותפות יוצרת את הסכם השותפות.

      כך או כך, אין עוררין כי הסכם שותפות מהווה נדבך מהותי לכינונה של השותפות כמו גם להמשכה.

      חשיבותו של הסכם השותפות היא בין היתר בכוחו למנוע סכסוכים העלולים להביא לפירוק השותפות או לכל הפחות להפחית מחומרתו. זיכרו, עמלכם על הסכם שותפות נהיר הוא האבן הראשונה בשביל המוביל לשותפות עסקית ולקיום עסק מוצלח.

      *המידע המשפטי המופיע באתר מידע משפטי lawyersinfo לא מחליף ייעוץ אישי אצל עורך דין, אין לראות בו כדי המלצה משפטית או חוות דעת. העושה שימוש באמור באתר, עושה זאת על דעת עצמו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף