Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
פנייה לייעוץ אישי



    מהם שירותי נוטריון במשרד הנוטריון?

    שירותי נוטריון אלו הם השירותים אשר מוסמך הנוטריון לתת. ישנו מגוון של שירותי נוטריון כאשר כל נוטריון בוחר אילו שירותי נוטריון להציע והוא אינו מוכרח לספק את כל השירותים.

    מהם שירותי נוטריון במשרד הנוטריון?

    הנוטריון הוא עורך דין במקצועו אך יש להפריד בין עבודתו של הנוטריון כנוטריון לבין עבודתו כעורך דין. הנוטריון הוא כמו רשות ציבורית מבחינת מעמדו ותפקידו ואילו עורך הדין הוא בעל מקצוע פרטי.

    תוכן עניינים

    ההבדל בין השניים בא לידי ביטוי הלכה למעשה בעניינים כגון שכר הטרחה. באופן עקרוני, עורך דין רשאי לגבות שכר טרחה כראות עיניו. לעומת זאת, שכרו של הנוטריון אינו נתון לשיקול דעתו הפרטי אלא קבוע בחוק. הנוטריון אינו יכול לגבות שכר טרחה גבוה יותר מאשר קבע המחוקק.

    מי רשאי לקבל רישיון נוטריון? אילו שירותי נוטריון ניתן לקבל במשרדי נוטריון?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הנוטריון – מי אתה בעצם

      כפי שנאמר, הנוטריון הוא בעצם עורך דין במקצועו. זאת למרות כי ישנה הפרדה ברורה בין תפקידו כנוטריון ובין תפקידו כעורך דין. ההבחנה הזו חשובה בין השאר לעניין שכר הטרחה.

      קבלת רישיון נוטריון נפרדת גם היא מקבלת רישיון עריכת הדין. כאשר אדם מוסמך להיות עורך דין, אין משמעות הדבר כי הוא עתה גם נוטריון.

      הדין קבע מספר תנאים בהם יש לעמוד טרם הגשת בקשה לקבלת רישיון נוטריון. למותר לציין, כי לא ניתן להציע שירותי נוטריון ללא קבלת רישיון נוטריון. אחד מן התנאים למתן שירותי נוטריון הוא הוותק במקצוע עריכת הדין.

      הוותק שקבע המחוקק עומד על עשר שנים. מדוע על עורך הדין להיות פעיל לפחות עשר שנים טרם יוכל להיות נוטריון ולספק שירותי נוטריון?

      דרישה זו, כמו גם הדרישות האחרות בחוק לקבלת רישיון, טמונה במשמעות האישור הנוטריוני. כאשר מסמך משפטי, מקבל אישור נוטריוני, כוחו כראייה הוא גדול משום שהמסמך בלתי ניתן לסתירה.

      על כן, סבר המחוקק כי מן הראוי שקבלת רישיון נוטריון תתאפשר רק לבעלי מקצוע וותיקים ומנוסים.

      כאשר מסמך משפטי, מקבל אישור נוטריוני, כוחו כראייה הוא גדול משום שהמסמך בלתי ניתן לסתירה.

      שירותי נוטריון במשרד הנוטריון

      השירותים הנוטריונים הם רבים ומגוונים. אלו משמשים אנשים שונים בסיטואציות שונות אך המשותף לכל שירותי נוטריון הוא העובדה כי הם ניתנים תמורת שכר טרחה קבוע אשר החליט עליו המחוקק. להלן סקירה של מספר שירותי נוטריון:

      1. שירות של ייפוי כוח: ייפוי כוח הוא מסמך משפטי שכיח מאוד והשימוש בו הוא יומיומי. באופן גורף, אין כל צורך בעריכת ייפוי הכוח מול נוטריון אך ישנם מקרים מיוחדים אשר בשל חשיבותם, נקבע כי יש לחתום על ייפוי הכוח אך ורק באמצעות נוטריון. דוגמא למקרה כזה הוא ייפוי כוח במקרה של נסיעה לחו"ל.
      2. אישור אפוסטיל: במקרים מסוימים, אישור נוטריוני איננו מספיק ויש לקבל בנוסף לאישור הנוטריון, גם אישור אפוסטיל. האחרון ניתן על ידי משרד המשפטים או משרד החוץ. אולם, משרדי נוטריון מספקים שירותי נוטריון של השגת אישור אפוסטיל: מיד נסביר בהרחבה מהו אישור האפוסטיל.
      3. עריכת צוואה: ניתן לערוך צוואה בפני נוטריון אך אפשר לערוך צוואה גם בדרכים אחרות הקבועות בחוק. עם זאת, עריכת צוואה בפני נוטריון סוגרת את הפתח למרמה והונאה משום שזהותו של המצווה מאושרת. לפיכך, שירותי נוטריון של עריכת צוואה, מקובלים מאוד.
      4. אישור נכונות תרגום: שירותי נוטריון של אישור נכונות תרגום, בדומה לשירות של תרגום נוטריוני, מצריך מן הנוטריון בקיאות בשפת המקור ובשפת היעד. הנוטריון למעשה מאשר את נכונותו של התרגום אשר ביצע אדם אחר. זאת להבדיל משירות של תרגום נוטריון במסגרתו, הנוטריון הוא זה אשר מתרגם את המסמך.

      מהו אישור האפוסטיל?

      אפוסטיל היא חותמת הניתנת על גבי מסמך נוטריוני. מטרתה – לתת תוקף משפטי למסמך ישראלי במדינה זרה. הצורך באפוסטיל קיים לגבי תעודות ציבוריות כגון תעודת נישואין או תעודת לידה.

      כפי ניתן להבין, אישור האפוסטיל איננו ניתן על ידי הנוטריון שהרי הוא ניתן על גבי מסמך נוטריוני. אם כן, מי מעניק חותמת אפוסטיל? קבלת אישור אפוסטיל נעשית במשרד המשפטים ובמשרד החוץ.

      האפוסטיל תקף אך ורק במדינות החתומות על אמנת האג. על כן, כאשר אנו פונים אל משרד הנוטריון, יהיה צורך לבדוק האם המדינה שאנו מבקשים כי תכיר במסמך שבידינו, חתומה על האמנה.

      במידה שהיא איננה חתומה, ניאלץ לפעול בדרך הארוכה יותר של אימות מסמכים, כפי שנהוג באותה המדינה.

      נשאלת השאלה, אם אישור האפוסטיל לא ניתן על ידי הנוטריון, אז מדוע נחשב אישור האפוסטיל כאחד מבין שירותי נוטריון? נוטריונים רבים מציעים שירות של השגת חותמת אפוסטיל עבורנו על מנת שלא נצטרך לפנות אל הגורמים השונים.

      הנוטריון מעניק מגוון של שירותי נוטריון במסגרת פעילות משרדו. ניתן בקלות רבה לאתר נוטריון המתאים לנו הן מבחינת מיקום המשרד והן מבחינת דרישות השפה.

      נוטריון איננו חייב להעניק את כל שירותי נוטריון באשר הם ויכול לבחור איזה שירותי נוטריון להעניק לציבור.

      *המידע המשפטי המופיע באתר מידע משפטי lawyersinfo לא מחליף ייעוץ אישי אצל עורך דין, אין לראות בו כדי המלצה משפטית או חוות דעת. העושה שימוש באמור באתר, עושה זאת על דעת עצמו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף