Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד קובעים אחוזי נכות בעקבות תאונת דרכים? (מדריך משפטי)

    במקרים רבים, נפגעי תאונות דרכים סובלים מפגיעות פיזיות משמעותיות המותירות נכות זמנית או קבועה, לעיתים הנפגעים מתמהמהים ממועד התאונה ועד להחלטה להגיש תביעה לעניין גובה הנכות ממנה הם סובלים.

    להחלטה זו משמעות כבדה באשר לעתידו של הנפגע ובאשר לגובה הפיצויים שייפסקו עבורו.

    אז, מתי וכיצד נקבעים אחוזי הנכות בתאונת דרכים, מהי משמעותם ומי קובע את אחוזי הנכות? המאמר הבא יענה על שאלות אלה.

    תוכן עניינים

    מהם המקרים בהם ניתן לקבוע אחוזי נכות בתאונת דרכים?

    במקרים בהם הנפגע סובל מנכות מסוימת בעקבות תאונת דרכים וקיים קושי לעמוד על היקף הנכות ומידת ההשפעה העתידית שעל חייו יש צורך לפנות להליך של הערכה וקביעת אחוזי הנכות עבורו.

    בשל כך, יש לתת לפרק זמן מסוים מרגע קרות התאונה לחלוף על מנת לתת לפצעיו וגופו של הנפגע להתאושש ולאחר מכן, ניתנת ההזדמנות לפנות להליך של קביעת אחוזי נכות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      במרבית המקרים נהוג להמתין שנה מיום התאונה, לרוב די להמתין שנה כדי לאפשר לגוף להתאושש מפגיעותיו, נזק שנותר לאחריה ככל הנראה עתיד להיות קבוע.

      יצוין, כי במקרים מסובכים יותר, בהם מתוכננת התערבות רפואית והליך שיקום ארוך מעבר לשנה, יהיה צורך בהארכת תקופת ההמתנה לתקופה ארוכה יותר משנה.

      רק לאחר התגבשות הנזק כאמור, נכון יהיה לקבוע אחוזי נכות ולטפל בקבלת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

      מי קובע את אחוזי הנכות של הנפגע בתאונת דרכים?

      את אחוזי הנכות כתוצאה מתאונת דרכים יקבעו רופאים מומחים שהתמנו לצורך זה על ידי בית המשפט שבפניו הוגשה התביעה לפיצויים, במקרים מעטים, הנפגע וחברת הביטוח יגיעו להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט.

      לאחר שהושלם ההליך המשפטי ונקבעו אחוזי נכות יוכל נפגע המבקש לזכות בהכרה של אחוזי נכות מצד ביטוח לאומי לפנות בבקשה להכרה כזו.

      במקרה כזה יזומן הנפגע להופיע בפני ועדה רפואית של הביטוח הלאומי ויציג את חוות הדעת הרפואיות ופסיקת בית המשפט.

      שימו לב – ביטוח לאומי לא מחויב לקביעת בית המשפט, אולם במרבית מהמקרים פסיקתו של בית המשפט מהווה כהסכם קבוע באשר לקביעת אחוזי הנכות.

      איך מתנהל הליך מינוי מומחה רפואי לקביעת אחוזי הנכות של הנפגע?

      לכתב תביעה לפיצויים בגין נכות שנגרמה כתוצאה מתאונת דרכים תצורף בקשה למינוי מומחה רפואי, בה התובע יפרט באמצעות מסמכים רפואיים את הטיפולים שעבר ומדוע הוא סבור כי נכותו ופגיעותיו הן תוצאות ישירות מהתאונה.

      בהתאם לסוג הפגיעות שנגרמו לתובע בתאונת הדרכים בה היה מעורב יוגדר תחום התמחותו של המומחה שבית המשפט מתבקש למנות לשם קביעת אחוזי הנכות בתאונת דרכים.

      במקרים בהם, הנפגע מציין מספר נזקים בית המשפט ימנה מספר מומחים בכדי להעריך נזקים שונים שנגרמו באותה תאונה.

      עלות העסקתו של מומחה רפואי – מי אחראי לשלם עבורו?

      במקרה של תאונת דרכים שלא מוכרת כתאונת עבודה, בית המשפט יטיל את עלות העסקתו של מומחה רפואי על לחברת הביטוח וככל שמדובר בתאונת דרכים המוכרת כתאונת עבודה, בית המשפט יקבע כי התובע יישא בעלות זו בשל העובדה כי יכל לפנות לבדיקה של וועדה רפואית מצד ביטוח לאומי.

      בסיכומו של דבר, במקרה של פגיעת גוף עקב תאונת דרכים, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מורה על הדרך להערכת הנכות באמצעות מינוי מומחה מטעם בית המשפט שיבדוק את התובע ויעריך את נכותו בעקבות התאונה.
      מטרת ההליך לקביעת אחוזי נכות יהיו על ידי מילוי טפסים שונים המסבירים את הפגיעה ועל כן, מומלץ להיוועץ בעורך דין לתאונות עבודה.

      שימו לב, במהלך הבדיקה מול הוועדה של ביטוח לאומי יש לקרא היטב ולוודא כי כל תלונותיכם רשומות, ככל שיחסר מידע כך אחוזי הנכות עלולים להיות נמוכים יותר.

      בנוסף, זכרו כי קיימת אפשרות חד פעמית לערער על החלטות הוועדה ולהגיש בקשה לוועדת ערר ובמידה ונפסקו פיצויים או נכויות בוועדה הראשונה הם יבוטלו לאחר הדיון החדש.

      גם על וועדת הערר ניתן לערער, במידה ונפל פגם בירוקרטי בהליך הוועדה, עם זאת על החלטת וועדת הערר בעניינים רפואיים כבר לא ניתן לערער.

      *המידע המשפטי המופיע באתר מידע משפטי lawyersinfo לא מחליף ייעוץ אישי אצל עורך דין, אין לראות בו כדי המלצה משפטית או חוות דעת. העושה שימוש באמור באתר, עושה זאת על דעת עצמו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף