Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
פנייה לייעוץ אישי



    תביעות קטנות – הסבר על פתיחת ההליך והכנת כתב תביעה

    הכנת כתב תביעה בתביעות קטנות, כמו גם בתביעות רגילות איננו דבר פשוט. אין להקל ראש בהכנת כתב תביעה. כמו כן חשוב להכיר את ההליך כולו. הווה ונסקור אותו.

    תביעות קטנות – הסבר על פתיחת ההליך והכנת כתב תביעה

    תוכן עניינים

    תביעות קטנות- ידע כללי

    תביעות קטנות באו לעולם על מנת להקל עלינו כאזרחים. מטרתם היא מניעת סחבת. ההליך אמור להיות קצר ופשוט.

    לצורך התמצאות נוספת ומעמיקה יותר אציין כי את הפרטים על הליכי תביעות קטנות ניתן למצוא בתקנות סדר הדין האזרחי כמו גם באתרים הרשמיים של מדינת ישראל.

    התקנות מסבירות כי רק כאשר ברצונך לתבוע כסף או שווה כסף עד לסכום של שלושים אלף שקלים חדשים תוכל לעשות זאת דרך תביעות קטנות.

    בית משפט לתביעות קטנות יושב בתוך בתי משפט שלום. חשוב לדעת כי על אף שמדובר בהליך משפטי, לא תוכלו להיות מיוצגים על ידי עורכי דין. מכאן החשיבות לכך שתכירו על בוריו את ההליך השפיטה מסוג תביעות קטנות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תביעות קטנות- כתובע

      הליך הגשת תביעות קטנות הינו הליך משפטי לכל דבר ומטבע הדברים עלול להיות מסורבל למי שאינו עוסק בתחום. על כן כדאי להתייעץ עם מומחים בעניין.

      אומנם לא תוכלו להיות מיוצגים על ידי עורך דין זה או אחר אך אין פירוש הדבר שלא תוכלו לקבל הסבר מעמיק במקרה הצורך.

      ראשית יש לפעול במהירות האפשרית להגשת כתב תביעה– ההגשה כאמור לעיל צריכה להיעשות בבית משפט לתביעות קטנות, שכאמור לעיל- פועל ליד בית משפט שלום בדרך כלל.

      את בית המשפט לתביעות קטנות בוחרים או על פי מקום המגורים/עסקים של מי שאתם תובעים אותו, המקום שבו חתמתם על חוזה, המקום שבו הייתם אמורים לקיים את ההתחייבות בה התחייבתם אחד לשני וישנן עוד חלופות כיצד תדעו באיזה בית משפט לתביעות קטנות לתבוע את עניינכם. אילו העיקריות (בכל עניין אישי, פנו לפקודה).

      כתב התביעה עצמו צריך לכלול את העובדות כפי שקרו בפועל. ישנו טופס מיוחד לשם כך אותו ניתן להשיג בבית המשפט לתביעות קטנות. השתדלו לכתוב את הדברים העיקריים ולא להרבות בפרטים מיותרים.

      הגשת התביעה כרוכה בהגשת תשלום אגרה, יש להסדיר עניין זה מראש אחרת התביעה לא תטופל.

      חשוב לזכור – רשמו את פרטיכם באופן ברור- שם , מספר תעודות זהות וכדומה. אם הינכם תובעים חברה וודאו את מספר ה-ח.פ שלה. כאן המקום לציין כי חברה לא יכולה לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות אלא אך ורק להיתבע.

      יש להמציא שלושה עותקים לבית המשפט (אם מדובר בתאונת דרכים ויש נספחים כגון תצלומים וכדומה יש להמציא שלושה העתקים גם מהנספחים עצמם).

      תביעות קטנות -כנתבע

      כתב הגנה: יש לשלוח עד חמישה עשר ימים מיום שהומצא לכם כתב התביעה. לא ניתן לפקסס אותו לבית המשפט ויש להמציאו באופן ידני או על ידי דואר רשום. גם את כתב ההגנה יש להגיש בשלושה העתקים כולל נספחים במקרה הצורך.

      במידה ולטענתכם ישנו צד שלישי, שאשם או צריך לשאת באחריות הדברים בהם אתם מואשמים זה גם הזמן להגיש טופס בקשה הודעה לצד ג.

      טופס זה מטרתו למנוע את הצורך שלכם במידה ותחויבו בדין לגשת ולתבוע בהליך נפרד את מי שאשם במקומכם על פי דעתכם. סדר הפעולות בבית המשפט, ייקבע על ידי השופט היושב בדין.

      ערעור: הליך הערעור הינו הגשה לשקילה מחדש של המקרה. בכל הנוגע לתביעות קטנות הערעור איננו זכות מיידית.

      יש להגיש בקשה לבית המשפט המחוזי הקרויה בקשת רשות ערעור ורק אם זה יראה כי מתאים להגיש ערעור בעניין הנדון יובאו הדברים לפניו. ייפתח הדיון מחדש בבית המשפט המחוזי.

      כמו בכל ערעור, גם בערעור על תביעות קטנות חשוב לדעת כי אך ורק מי שלא קיבל את רצונו או קיבל את רצונו באופן חלקי יכול לערער.

      לא ישמע ערעור על כך שנימוקי השופט אינם מוצדקים. אסביר את דבריי- בהנחה שהשופט רמז בדבריו כי אני רמאית אך מסיבה זו או אחרת פסק לטובתי- לא אוכל לערער רק משום שלא מצאו חן בעיני ההערות שנאמרו כלפיי.

      הדברים עלולים להישמע כמובנים מאליהם אך לאור ניסיונות העבר חשוב לציין זאת.

      לסיכום, לאור האמור לעיל נראה לי שגם אתם תסכימו איתי ש-על אף היות תביעות קטנות הליך אשר מצופה מאיתנו כאזרחים לעשות לבד, אין פירוש הדבר שניתן להקל בו ראש.

      כתבו את טענותיכם דרך הנהירה ביותר, ואל תוותרו גם על סכומים שלעיתים נשמעים פעוטים.

      *המידע המשפטי המופיע באתר מידע משפטי lawyersinfo לא מחליף ייעוץ אישי אצל עורך דין, אין לראות בו כדי המלצה משפטית או חוות דעת. העושה שימוש באמור באתר, עושה זאת על דעת עצמו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף