Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
פנייה לייעוץ אישי



     כיצד סוגרים תיק גירושין ברבנות?

    בישראל, הסמכות לעסוק בנושאי נישואין וגירושין נתונה לבית הדין הרבני וזאת מכוח חוק שיפוט בתי הדין הרבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג-1954.

     כיצד סוגרים תיק גירושין ברבנות?

    המצב הרצוי הוא כשיש הסכמה בין בני הזוג (לוודאי אם מדובר על הסכמה בכל שלבי הליך הפרידה והגירושין, אך במאמר זה נסקור את נושא סגירת תיק הגירושין), על כן,

    המצב הרצוי כאמור יהיה אם בני הזוג מסכימים על רצונם לבטל את הגירושין ברבנות ולהמשיך לחיות יחדיו ולקיים חיי משפחה משותפים.

    עם זאת, לא תמיד המצב הרצוי הוא גם המצב המצוי שכן לעתים יש פער ברצונות בני הזוג ולעתים התחושות הן כה קשות, עד כי בני הזוג פועלים במתכוון לחבל בהליכים – באופן אירוני, גם של ביטול הגירושין ברבנות ולמשוך זמן על מנת, כך המחשבה, ליצור יתרון לטובתם.

    יתרון שיכול לבוא לידי ביטוי במגוון תחומים הכרוכים בגירושין לרבות גובה תשלום המזונות, הסדרי ראייה ועוד.

    סוף מעשה במחשבה תחילה

    כאמור, הסכמות זה טוב ויפה אך מה קורה במצב שאחד מהצדדים רוצה לחזור בו מהסכמתו להתגרש ומעוניין בשלום בית?  במקרה זה, על הצד שלא מעוניין בשלום בית להסכים לנסות לשקם את הקשר ולסגור את תיק הגירושין.

    מחד, בית הדין הרבני לא יכול לחייב בשלום בית, מנגד, לעתים צצים ועולים התקווה והסיכוי לאיחוי הקרעים וראוי שיתאפשר לבני הזוג לנסות את כוחם ומזלם בעניין.

    נשאלת השאלה, מה קורה במצב בו הצד שלא היה מעוניין בשלום בית מלכתחילה, שוכנע בכנות כוונותיו של הצד השני, אך למעשה היה זה הולכת שולל על מנת להשיג יתרון ולפתוח את ההליכים הכרוכים בגירושין דווקא בבית משפט לענייני משפחה?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם העובדה כי תיק הגירושין ברבנות נסגר, נחשב לביטול תביעת הגירושין? או שמא מדובר על הקפאה באופן זמני עד לתום הניסיון לשלום בית ויהיה ניתן לבצע "החייאה" של תביעת הגירושין המקורית?  תקנה ע"ט לתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים בישראל, התשנ"ג קובעת כך:

      עט.     (1)  תובע שהזניח תביעתו ולא פנה בעניין אל בית-הדין במשך שישה חודשים רצופים, רשאי בית-הדין להחליט על ביטול התביעה לאחר שניתנה הודעה לצדדים וניתנה להם הזדמנות לנמק מדוע לא תימחק התביעה.

      (2)  בית-הדין רשאי להחליט על ביטול התביעה גם ללא הזמנת הצדדים, אם ראה צורך בכך.

      יש להבין כי ביטול התביעה שונה מהותית מסגירת התביעה ולעתים בית הדין משתמש בלשון סגירה כאשר יש לפרש זאת כ"מחיקה" או "ביטול".

      הלכה היא שסגירת התיק בבית הדין, אין פירושה ביטול התביעה, אלא הקפאתה באופן זמני והדבר נועד בין היתר למנוע מצב כמתואר לעיל.

      גירושין ברבנות 

      אז איך סוגרים תיק ברבנות הלכה למעשה? ראשית, יש להגיש בקשה לסגירת תיק הגירושין ומשיכת התביעה בבית הדין הרבני.

      היות שבית הדין הרבני שואף לשלום בית וניסיון אמיתי לאחות את השברים, הנטייה תהיה לקבל את הבקשה, כמובן בנימוק מתקבל על הדעת.

      התיק עשוי להיסגר בשל מספר סיבות:

      • חזרתו של אחד מבני הזוג – התובע, מבקשתו להתגרש.
      • הגעת בני הזוג לפשרות וויתורים בעזרת אחת מהדרכים ליישוב הסכסוך כגון: טיפול זוגי, באמצעות מגשר חיצוני בהליך גישור או אף בני הזוג בעצמם תוך כדי הידברות.

      לאחר קבלת פסק דין מבית הדין הרבני המורה על גירושין.

      אין ספק שכל צד צריך לנקוט במהלך שמתאים למטרותיו ורצונותיו וכדי לעשות זאת בצורה הטובה ביותר, יש להיוועץ בעורך דין בקיא ומיומן בדיני משפחה על מנת לבחון את המקרה הספציפי. למידע נוסף אודות גירושין ברבנות

      *המידע המשפטי המופיע באתר מידע משפטי lawyersinfo לא מחליף ייעוץ אישי אצל עורך דין, אין לראות בו כדי המלצה משפטית או חוות דעת. העושה שימוש באמור באתר, עושה זאת על דעת עצמו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף