Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
Lawyersinfo_MainPic מרכז מידע משפטי
פנייה לייעוץ אישי



    למה הגשת תביעה ייצוגית יקרה כל כך?

    הגשת תביעה ייצוגית היא תהליך יקר משום שהיא מחייבת מעורבות של עורכי דין, הגשת טפסים וקבלת חוות דעת. במאמר הבא נסביר מה עומד מאחורי תביעות אלו. תביעה של אדם במשפט אזרחי בשמה של קבוצה נחשבת תובענה ייצוגית.

    למה הגשת תביעה ייצוגית יקרה כל כך

    המטרה של תביעה ייצוגית היא לייצג את האינטרס המשותף של כל התובעים, אשר בסך חלקיו גדול יותר מהפגיעה אשר נוצרה לכל תובע בנפרד .

    תוכן עניינים

    נהוג למצוא את התביעות הייצוגיות בתחומים כמו בנקאות, ניירות ערך, שירותי הגנת הצרכן וכדומה, כאשר באופן עקרוני התביעה חוסכת הוצאות התדיינות ועלויות מנהליות בשל העובדה שמדובר על הליך אחד הכולל מספר תביעות רב.

    יחד עם זאת, בפועל מתגלה כי מחירה של תביעה ייצוגית עשוי להגיע לסכומים מאוד גבוהים.

    מלבד מקרים בהם אדם נדרש להוכיח את פעילותו של קרטל ולהזמין חוות דעת אשר עלותה עשרות אלפי שקלים, גם שאר הסיטואציות בהן מגיעות אל בתי משפט תובענות ייצוגיות מחייבות הקצאת סכומים לא מבוטלים.

    מרכיבי ההוצאה העיקריים במהלך הגשת תובענה ייצוגית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      התובענה הייצוגית משקפת מצב בו לא משתלם לאחד הנפגעים לנהל תביעה משל עצמו ולכן אזרח בודד יכול לתבוע בשם קבוצת תובעים פוטנציאליים.

      על מנת להבין את העלות של התביעה הייצוגית יש לפרק ולנתח את מרכיבי ההוצאות השונים:

      • שכר טרחה – על מנת לנהל תובענה ייצוגית יש צורך בשירותיו של עורך דין. לא ניתן לנהל תביעה כזו באופן עצמאי, משום שיש צורך באיסוף מידע, הצלבת מקורות, פנייה אל גורמים מקצועיים ועוד.

        שכר הטרחה של עורך דין בגין תובענה ייצוגית נגזר מגובה התביעה, אך התשלום מתבצע לעיתים עוד לפני החלטת בית המשפט וגם כאשר השופט אינו מקבל את טענת התובעים.

      • עלויות משפט – הגשת תובענה ייצוגית לבית המשפט מלווה בהגשת "בקשה לאישור התובענה כייצוגית". במילים אחרות, בית המשפט נדרש לאשר כי אכן מדובר על תביעה שהיא ייצוגית.

        שלבים אלו כרוכים בהוצאות משפטיות אשר עלולות להצטבר לכדי עשרות אלפי שקלים.

      • חוות דעת – בתי משפט דורשים לראות חוות דעת מקצועיות לפני שהם מכריעים בתובענות ייצוגיות. קבלת חוות דעת מן הסוג הזה מחייבת העברת תשלומים למומחים, אשר מצידם מספקים שירות מקצועי אשר אינו קשור אל התביעה.

        במידה ומדובר על תביעה שעוסקת בהגבלים עסקיים, חוות הדעת עולה עשרות אלפי שקלים. כאשר התביעה הייצוגית נכשלת, החברות שנתבעו מבקשות מהתובעים לשלם גם על חוות הדעת אותו הזמינו בעצמן.

      חשוב להבין כי העלויות של התביעות הייצוגיות מתנהלות כתוצאה מהיקפן של התלונות

      האם מחירה של התביעה הייצוגית נועד להקל על בתי המשפט?

      ישנם כללים אותם קובע משרד המשפטים לקבלת סיוע בזמן הגשת תובענות ייצוגיות. חשוב להבין כי העלויות של התביעות הייצוגיות מתנהלות כתוצאה מהיקפן של התלונות.

      במילים אחרות, תובענה ייצוגית דורשת מספר משאבים גבוה לעומת תביעות רגילות.

      ישנה טענה האומרת כי עלותן הגבוהה של התביעות הייצוגיות באה להקשות על האזרחים, אך סביר להניח כי קביעה זו אינה עומדת במבחן המציאות. בכל המדינות המערביות המתקדמות הגשת תביעות לבתי המשפט כרוכות בהוצאה כספית.

      למרות שהוצאה זו מועברת לאחר הפסיקה אל הנאשם, יש צורך בתשלום מראש על מנת לממן את התביעה. בתובענות ייצוגיות מצב זה בולט במיוחד משום שמדובר על תהליך ארוך ומורכב.

      פרסום על חשבון תשלום

      לסיכום, התובענה הייצוגית חוסכת עבור כל אחד מהתובעים התנהלות פרטנית אך היא מלווה בלא מעט עלויות. כדאי להתייעץ עם עורך דין לפני שמגישים תביעה מן הסוג.

      לעיתים ניתן להגיע להסדר מיוחד עם עורך הדין, משום שתביעה נגד חברה גדולה מספקת לו פרסום ולכן הוא עשוי לוותר על שכר טרחה גבוה.

      יש לבדוק זאת בהתאם לנסיבות ולקבל החלטה מושכלת בדבר האטרקטיביות של התביעה.

      *המידע המשפטי המופיע באתר מידע משפטי lawyersinfo לא מחליף ייעוץ אישי אצל עורך דין, אין לראות בו כדי המלצה משפטית או חוות דעת. העושה שימוש באמור באתר, עושה זאת על דעת עצמו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף